tirsdag 14. februar 2012

Valentines Day!




Vi feirer ikke denne dagen fordi vimsemannen syns dette er en dag for handelsstanden.Jeg elsker gaver,og er jo litt romantisk,så kunne gjerne tenkt meg å fått en overraskelse,men det fikk jeg ikke i år heller.Derimot pyntet jeg bordet med (selv innkjøpte) blomster og hjerter,tente lys,og serverte han en luksus tirsdags middag.Det ble koselig selv om jeg ikke fikk gave (Hmmm noe manglet selvfølgelig).Serverte svinefilet med kryddersmør på toppen,amandine poteter,grønnsaker og pepper saus.På tallerken lagde jeg selvfølgelig et hjerte.

Historien bak Valentine Dagen:

Det er forskjellige oppfatninger når det gjelder opprinnelsen til St. Valentine’s Dag. Enkelte eksperter hevder at dagen stammer fra St. Valentine, en romer som ble martyr fordi han nektet å oppgi sin kristne tro. Han døde 14. februar i året 269, på den dag som var avsatt til kjærlighetslotterier. Legenden vil ha det til at St. Valentine etterlot en avskjedshilsen til fengselsvokterens datter, undertegnet ”From Your Valentine”. Andre versjoner av beretningen forteller at St. Valentine tjenestegjorde som tempelprest under keiser Claudius. Claudius skal ha kastet Valentine i fengsel for å ha motarbeidet ham. I alle fall: i 496 reserverte pave Gelasius 14. februar til minne og ære for St. Valentine.
Etter hvert ble 14. februar den dagen da man utvekslet kjærlighetserklæringer, og St. Valentine ble de forelskedes helgenfigur. Dagen ble markert med å sende dikt og enkle gaver som blomster og konfekt. Ofte ble det arrangert sosiale sammenkomster eller ball.

Har du feiret Valentine dagen?

Klemmer fra 

5 kommentarer:

  1. Hehe.. *ler*
    Jeg må nok være litt enig med
    vimsemannen. Synes Valentinesdagen er noe
    oppskrytte greier og butikkene tjener rått på det.
    Tenker sånn at man kan jo ha det hyggelig å vise
    hverandre kjærlighet og være romantiske noen
    av de andre dagene i året ;)

    Min mann er ikke særlig romantisk.. eller han
    viser det på sin egen måte, som jeg forstår ;) *ler*

    Håper dere får en fin dag videre, vimsa!

    Stor klem! ;)

    SvarSlett
  2. Åh, Linda! Meg og deg skulle vært gift. Da hadde det blitt verdens mest romantiske dag. Eller da hadde vel alle dager vært like romantiske, eller hva ? Hehe.. Maten så kjempe god ut, og bildene var sukkersøte ! Just the way I like it. Jeg har tilbragt Valentinesdagen alene jeg. Hvor romantisk er det da? Gubben og Vesla har fortsatt ikke kommet hjem, for han ville hente Vesla i barnehagen idag. Har en anelse om at han har kjøpt noe, men jeg sa faktisk at jeg ikke ville ha noen ting som helst. Så får vi bare se..;-)

    SvarSlett
  3. Mange som mener det ja..Og kan vel ikke nektes for at handelsstanden tjener en del på denne dagen:P Vi gjør det alltid sånn at gaver ikke er påbudt..trenger ikke diamanter o sånne ting, men synes det er koselig hvis jeg blir overrasket med det da;) Blomster får jeg stort sett da<3 Men du får si til mannen din at dere kan gjøre det hvilken som helst annen dag i året også da;)

    kos deg i kveld;*

    kos deh

    SvarSlett
  4. Deilig å lage herlig middag på denne HELT vanlige tirsdagen:) Vi feirer ikke Valentines
    her i huset:) Har Valentines hver dag vi;)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  5. å du er så skjønn. hehe :) Min mann hadde samme oppfatning som din mann har. så jeg tror ikke han min ville ha kommet med en gave til meg om jeg ikke hadde gid til han i går hehe men men så er det no ikke det som teller heller=) så fint du hadde pyntet det ser virkelig koselig ut! dere må ha en fin kveld! klem fra Yvonne.

    SvarSlett

Blir glad for kommentarer

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails